Bankcsőd címmel jelentetett meg a november elején egy a hazai bankok reklámkampányaival foglalkozó cikket a Magyar Narancs. A cikk itt-ott hiányos, kissé pontatlan, de a lényeg így is átjön: a bankok korábban sikertelenül próbálkoztak a hagyományokon és megbízhatóságon alapuló kampányokkal, majd megbuktak a viccesnek szánt, de gyakran kínosra sikeredett reklámokkal is.
A pénzintézetek alapvetően ugyanazzal a problémával küzdenek, mint a sörmárkák: a címkét/logót kivéve túlságosan hasonlítanak egymásra. A sörök esetében legalább az eltérő árkategóriák adnak némi játékteret, a bankok kínálata viszont túlságosan hasonló és rendkívül bonyolult ahhoz, hogy előnyeik egy 30 másodperces reklámban kidomboríthatók legyenek.
Legyünk őszinték: A legtöbben a pénzügyi iskolázottság igen alacsony szintjén állunk. Általában még a bankokban kapott szórólapokat sem értjük teljesen, a weben fellelhető információk alapos tanulmányozása után sem tudjuk eldönteni, melyik bank melyik ajánlata a kedvezőbb. Döntésképtelenségünk miatt frusztráltak vagyunk. Ez a frusztráció még egy jobban sikerült reklámkampánnyal sem oldható fel. (A gyengébbek pedig csak fokozzák azt.)
A pénzintézeteknek olyan megoldásra lenne szükségük, ami alkalmas
- egy szerethető(bb) márka felépítésére,
- az ügyfelekkel való erősebb érzelmi kapcsolat kialakítására,
- a pénzügyi kutúra erősítésére,
- a pénzügyi döntések támogatására,
- a már meglevő ügyfelekkel való kapcsolat ápolására.
Hát igen, amit itt leírtam, az tulajdonképpen nem más, mint a tartalommarketing definíciója. Ha viszont ekkora az egybeesés, abból az következik, hogy a bankoknak ideális megoldásokat kínál a tartalommarketing. (Természetesen nem minden eddigi marketing-aktivitás kiváltására, hanem azok kiegészítésére gondolok.)
Szó sincs róla, hogy felfedeztem volna a spanyolviaszt. Sok külföldi példát találhatunk rá, hogyan használják a pénzintézetek a tartalommarketinget:
1. OPEN Forum (American Express) – Kitűnő
tanácsadó, tudásmegosztó platform kisvállalkozások számára. (A tartalommarketinggel foglalkozók egyik legnépszerűbb példája.) Természetesen az AmEx itt közvetlenül nem árul semmit.
2. MarketMinder (Fisher Invetments) – A befektetők számára a legnagyobb érték az információ. A MarketMinder egy jól szerkesztett, tartalmas, naponta frissülő szakmai blog, amit természetesen a Fischer Investments működtet.
3. ThinkMoney (TD Ameritrade) – Egy igazi színes-szagos pénzügyi magazin. Online olvasható, vagy nyomtatott formában is kérhető. A piacnevelés, bizalomépítés, támogatás kitűnő eszköze.
4. Fidelity Podcast (Fidelity Investment Insights) – A rendszeresen frissülő, okostelefonra letölthető tájékoztató, piacnevelő műsorokat az emberek vezetés, vagy utazás közben hallgathatják.
5. The Financialist (Credit Suisse) – A Financialist egy szép kis gazdasági-pénzügyi online „újság” rovatokkal, rendszeresen frissülő cikkekkel, jól szerkesztett nyitóoldallal. A szponzor csak egy, a fejlécben diszkréten elhelyezett feliratban jelenik meg.
Példa még bőven akadna, de a lényeg ebből is látható: egyes pénzintézetek évek óta, sikeresen alkalmaznak tartalommarketinges megoldásokat. Szabad a pálya, érdemes belevágni!
Tetszett az írás? Oszd meg ismerőseiddel és kövess a Google Pluson is!
Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.