Szinte magától értetődő, hogy egy tartalommarketingről szóló szakmai blog első bejegyzése a tartalommarketing meghatározásáról szóljon. Lássunk is hozzá…
Tartalommarketing röviden:
Egy több mint száz éve létező marketingtechnika, amely a célcsoport számára készített hasznos (értékkel és jelentőséggel bíró) tartalom terjesztésével hatni kíván annak viselkedésére, úgy, hogy minden érintett fél jól járjon.
A fenti mondat bizonyos részleteit kiragadva, kicsit bővebben:
Elfeledett marketingtechnika
Valóban nem új keletű a dolog, csak arról van szó, hogy az internet terjedésével (annak hihetetlen tartaloméhségével, és a hatalomra jutó vásárlóval együtt) ismét előtérbe került egy réges-régen kitalált módszer. Példaként lásd a Michelin-fivérek által kiadott útikalauzt (Guide Michelin, 1900-ból), amivel az autóabroncsok értékesítéséhez nélkülözhetetlen autózás terjedését szerették volna ösztönözni; vagy a különféle szappanoperákat (soap operas), amelyekkel először a rádióban, majd a tévében szórakoztatták a nagyérdeműt az ilyen-olyan FMCG-cégek.
Célcsoportra szabott
Mindig egy jól körülhatárolt (demográfiailag, pszichográfiailag stb.) célcsoport, szegmens számára készül a tartalom, alkalmazkodva annak információs és egyéb igényeihez. Ráadásul, annak a bizonyos célcsoportnak is a vásárlási ciklusához (vagy az ügyféllétrán elfoglalt helyéhez) igazítva, hiszen egy először vásárlónak, vagy egy visszatérő, hűséges ügyfélnek eltérő tartalomra van szüksége.
Értékes tartalom
A gyakran nem kevés pénzért előállított, és a termékhez, szolgáltatáshoz valamilyen módon kapcsolódó, tartalom háromféle okból lehet hasznos – értékkel és jelentőséggel bíró – a célcsoport számára:
Egy – a vásárlást megkönnyítő, olcsóbbá, informáltabbá stb. tevő megoldást hordoz (pl. termékkategóriára vonatkozó általános vásárlási tanácsok, kiegészítő mobil applikáció).
Kettő – segít abban, hogy másokkal összekapcsolódjak, jól érezzem magam, szórakoztat (pl. Facebookon megosztható vicces tartalom, online játék).
Három – segít abban, hogy jobbá tegyem magamat, vagy a környezetemet (pl. egy margarinmárka által életre hívott fitneszoldal, vagy egy pénzügyi szolgáltató által üzemeltetett kisvállalkozói tanácsadó portál).
Különféleképp terjesztve
Bár előszeretettel beszélünk csak online tartalomról, a tartalommarketing során készített és népszerűsített tartalom nemcsak digitális formát ölthet (pl. videofilm, hangfelvétel, digitális fotó, blogbejegyzés, illetve különféle e-formátumokban letölthető könyv, füzet), de a szokásos „offline” műfajok is ide tartoznak, így a nyomtatott kiadványok, és a különféle rendezvények, események is.
Az elkészített tartalmat bárhol terjeszthetem, bárhogy megoszthatom (pl. közösségi oldalakon), és sokféleképp ráterelhetem a figyelmet (pl. keresőoptimalizálással, keresőhirdetéssel, email marketinggel), de – és ez nagyon fontos – a tartalommarketing technikai középpontjában mindig egy saját tulajdonú, a márka, a vállalat fennhatósága alatt álló weboldal található.
Hasson a viselkedésre:
Az elkészített tartalommal szemben elvárás, hogy legyen hatással a célcsoportom viselkedésére, képes legyen azt megváltoztatni. Ne csak ismertté tegye, megkülönböztesse a márkámat, hanem ébresszen iránta bizalmat, kedveltesse meg, illetve próbálják ki, vásárolják meg a hatására. A taktikák szintjén megfogalmazva, iratkozzanak fel a hírlevelemre, lájkolják a közösségi profilomat, osszák meg a bejegyzésemet stb. az „elfogyasztott” tartalom miatt. Minél mérhetőbb, számszerűsíthetőbb az eredmény, annál jobb.
Végezetül, járjon jól mindenki:
Miért is tagadnánk, hiszen ez minden egészséges vállalkozás célja, a tartalommarketing becsületes nyereséget kell, hogy termeljen a szolgáltatást, terméket felkínáló vállalkozás számára. De ez csak az egyik oldal… Mivel a tartalommarketing nem tukmál rá feleslegesen senkire semmit (felnőttként kezeli a fogyasztót) – így mindenki jobban jár, beleértve a környezetet is.
Miben különbözik a tartalommarketing…
… a hagyományos marketingtől (marketingkommunikációtól)?
A hagyományos marketing azt szajkózza, hogy milyen jó a termék, a tartalommarketing ugyanezt megmutatja. A hagyományos marketing elad, a tartalommarketing pedig vásárolni segít.
… a PR-től (közönségkapcsolatoktól)?
A PR a viselkedés, vélemény befolyásolásával a vállalatot, márkát övező jóakarat és támogatás megszerzésén dolgozik, közönségébe a vásárlókon kívül mások is beletartoznak (pl. jogalkotók, részvényesek). A tartalommarketing, túl azon, hogy márkát is épít, a vásárlókra fókuszál, és elérni kívánt hatásként a vásárlásra, illetve az azt megelőző, vagy követő, de mindenképpen jól mérhető lépésekre (pl. kipróbálás, ajánlás).
… a keresőoptimalizálástól (SEO-tól)?
Hiba lenne a különbséget úgy meghatározni, hogy a tartalommarketing a vásárlók számára készít hasznos tartalmat, a keresőoptimalizálás pedig csak a keresőmotorok kegyeit lesi. A legújabb algoritmusok (pl. Google Panda, Pingvin, még újabban Facebook Graph Search) megjelenése óta ez egyre csekélyebb mértékben igaz. A SEO rendszerbe foglalja, hierarchiába rendezi az elkészült tartalmat (a tartalom taxonómiájával foglalkozik alapvetően), de valóban hasznos, a fogyasztókat is érdeklő tartalom nélkül nehezen repít a találati lista tetejére.
… a közösségi médiától?
A közösségi média (social media) epicentruma mindig valamilyen közösségi oldal, a tartalommarketingé a márka, a termék saját oldala. A közösségi médiában megjelenő tartalom jellemzően rövid formátumú (lásd Twitter 140 karakteres szösszenetek, Facebook-kvízek), a tartalommarketing a hosszabb terjedelmű műfajokban (ekönyv, videofilm, blogbejegyzés) virít igazán. A tartalommarketing ugyan használja a közösségi médiát (pl. tartalommegosztásra, az ismertség serkentésére), de a közösségi média jó néhány funkciójának (pl. az ügyfélszolgálatot, ügyfélmegtartást, termékfejlesztést elősegítő párbeszéd) csak haszonélvezője.
A tartalommarketing helyesírása: tartalommarketing, és nem tartalom marketing, vagy tartalom-marketing, így, egybeírva, akárcsak a marketingvezető. A tartalommarketinget szokták még márkázott tartalomnak (branded content) vagy rendelésre készült tartalomnak (custom publishing, illetve – media) is hívni, de mi az angolban elterjedt content marketing kifejezés magyar fordítását használjuk.
Néhány angol nyelvű definíció arról, hogy mi is az a tartalommarketing:
What is Content Marketing? (Content Marketing Institute)
Six Useful Content Marketing Definitions (Joe Pulizzi, CMI)
21 Content Marketing Definitions (Heidi Cohen)
(A bejegyzés eredeti változata a taktikon.hu oldalon jelent meg először.)
FRISSÍTÉS: Bő egy év elteltével itt a tartalommarketing definíciójának újabb, letisztultabb verziója.
Nagyvállalati marketingvezetőből, felső vezetőből (ABN AMRO Bank, K&H Bank, Raiffeisen International és Provident), nemzetközi márkaszakértőből (Garrison Group) lett adatvezérelt tartalommarketinges. Tartalomstratéga, aki van annyira gyakorlatias, hogy egy újságcikk megírása, egy weboldal elkészítése, egy PPC vagy email marketing kampány beállítása se okozzon számára gondot. Jelenleg a HVG Kiadó Zrt. márkázott tartalmakkal, natív hirdetésekkel foglalkozó csapatát vezeti.